This Browser is no longer supported. Please switch to a supported Browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.
Vaš izbor
Kako napisati življenjepis?
Najpomembnejši del vsake prijave na odprto delovno mesto je zagotovo življenjepis.
Zamisli si življenjepis kot svoj osebni oglas, katerega glavni cilj je pritegniti pozornost želene publike, v tem primeru delodajalca, ravno k tebi. Na spletu lahko najdeš številne članke, navodila in primere, kako sestaviti dober življenjepis, zato se lahko v morju informacij hitro izgubiš. Ne glede na to, katero navodilo se odločiš upoštevati, ne boš zgrešil/a.
✅ V nadaljevanju bomo predstavili nekaj splošnih okvirov ter najpomembnejše namige, ki jih moraš upoštevati pri pripravi svojega življenjepisa. ❌Prav tako ti bomo opozorili na stvari, ki se jim je bolje izogniti.
Začnimo!
1. Format
Večina ljudi meni, da je Europass profesionalni življenjepis, vendar to v resnici ni res. Verjemi, ko ti povemo, da ga večina delodajalcev ne želi videti.
❌ Prva slabost Europassa je, da ni optimalno strukturiran in pregleden.
❌ Druga slabost je, da vsebuje informacije, ki delodajalce v Sloveniji ne zanimajo.
❌ In kot tretja, največja slabost, je, da ni personaliziran in se ne izstopa iz množice drugih prejetih življenjepisov.
Naš topel nasvet je, da Europass uporabljaš samo, če je tako navedeno v oglasu za delo. V vseh drugih primerih ga široko obhajaj.
Na spletu lahko najdeš različne predloge, če se ne počutiš kreativno ali potrebuješ majhen »kick start«. LinkedIn na primer omogoča izdelavo življenjepisa na podlagi vnesenih informacij v profil. Slabost je, da lahko življenjepis preneseš le v formatu PDF, zato je potrebno malce truda, da ga pretvoriš v Word, vendar to ni nepremostljiva ovira in na koncu ti lahko služi kot dober začetek.
Najpomembnejše je, da slediš načelu „keep it simple“. Svoj življenjepis boš še neštetokrat spreminjal/a. Če izbereš zahteven grafični dizajn, bo vsaka sprememba postala nočna mora in trajala predolgo. Če pa želiš vstopiti v marketinški svet, bi bilo dobro, da pokažeš svojo kreativno stran. A ponavljamo, ne pretiravaj. Želiš, da te življenjepis izstopa iz množice, ne da izgleda kot slikanica.
2. Vsebina in struktura
Življenjepis mora vsebovati tvoje osebne podatke, delovne izkušnje, izobrazbo in morebitne dodatne kvalifikacije, poznavanje tujih jezikov, delo z računalnikom ter posest vozniškega dovoljenja.
❗ Najpomembnejši podatki, ki jih moraš vključiti v življenjepis:
➡ Osebni podatki: ime, priimek, datum rojstva, telefonska številka, e-poštni naslov.
Razumemo, da morda ne želiš takoj razkriti svojega domačega naslova, kar je popolnoma v redu. Vendar bi moral/a navesti kraj bivanja, saj je to pomembna informacija za delodajalca.
➡ Delovne izkušnje: ime delodajalca, naziv delovnega mesta, opis glavnih nalog, trajanje zaposlitve.
Ko šele začenjaš osvajati trg dela, nihče ne pričakuje, da boš imel/a obsežne izkušnje. Seveda je to mogoče, odvisno od tvojih priložnosti med študijem in sreče. Zapiši vse delo, ki si ga opravljal/a kot študent, vendar bodi pozoren/a, kaj navajaš. Čeprav trdimo, da so vse zaposlitve in poklici pomembni, je deljenje letakov ob prijavi za delovno mesto asistenta vodje gradbišča morda malo neprimerno, kajne?
Nikakor ne trdimo, da bi to moral/a izključiti, ampak to raje navedi pod rubriko "druga študentska dela". Seveda, če med študijem nisi imel/a priložnosti pridobiti drugačne delovne izkušnje, ne izpusti te informacije.
➡ Izobrazba: ime ustanove, pridobljena kvalifikacija, trajanje.
Verjamemo, da so nekateri ponosni na svoje ocene, vendar jih tukaj ni treba navajati. Dovolj je, da navedeš osnovne informacije o študiju.
➡ Poznavanje tujih jezikov: jezik in stopnja poznavanja jezika.
Poznavanje jezikov lahko predstaviš na različne načine. Najbolj priljubljen in pogost prikaz je Skupni evropski referenčni okvir za jezike (CEFR).
Po CEFR-u se znanje jezika ocenjuje s petimi kategorijami: jezikovne strukture, branje, pisanje, poslušanje in govor. Stopnja znanja se deli na šest stopenj: A1, A2, B1, B2, C1 in C2. Ne navajaj razlag, kaj posamezna stopnja pomeni, saj delodajalci zelo dobro poznajo to matrico.
Drugi način predstavitve je, da opišeš svoje poznavanje jezika, npr. odlično, dobro, začetnik ... Vendar ti priporočamo, da uporabiš CEFR.
➡ Poznavanje dela z računalnikom: ime programa/aplikacije, stopnja poznavanja dela.
➡ Dodatni podatki (samo če so pomembni): certifikati, vozniško dovoljenje, projekti itd.
❗ Pomembno je, da samokritično in v skladu z oglasom, na katerega se prijavljaš, oceniš, katere informacije o dodatnih certifikatih in projektih so relevantne. Včasih te informacije morda niso pomembne, vendar so dobrodošle (npr. Napreden tečaj Excela), včasih pa niso (npr. Diploma o opravljenem tečaju za manekene 1. stopnje – ja, res smo imeli tudi takšne primere).
➡ Hobiji in interesi:
Prišli smo do zanimivega dela. Verjetno si imel/a priložnost videti, da nekateri predlogi življenjepisov vključujejo to rubriko. Odločitev, ali boš navedel/a svoje hobije in interese, je povsem tvoja. Naša priporočila pa so, da te rubrike ne vključuješ samo zato, ker meniš, da je tvoj življenjepis „prazen“. Vsi imamo svoje interese izven dela in to je več kot dobrodošlo, saj nam daje nekakšen „ventil“ in odmak od vsakodnevnih skrbi in obveznosti.
Če se že odločiš vključiti to informacijo, bodi pozoren/a, ali je ta informacija zanimiva za delodajalca in kaj pove o tebi. Če v življenjepisu zapišeš, da rad/a bereš ljubezenske romane ali si strasten zbiratelj/ica poštnih znamk, to ne naredi tebe nič posebnega. Prav tako imej v mislih, da imajo delodajalci pred seboj kopico življenjepisov, ki jih morajo pregledati, in tovrstne informacije jih običajno ne zanimajo. Tisto, kar bi lahko bilo zanimivo potencialnemu delodajalcu, je, če je tvoj hobi povezan s pozicijo, na katero se prijavljaš. Na primer, če želiš delati v finančni instituciji, je priporočljivo, da navedeš, da te zanimajo kriptovalute. Če želiš postati zdravnik, ti tak hobi ne bo veliko pomagal.
3. Dolžina
Življenjepis ne rabi biti omejen le na eno stran, saj se bo s časom zagotovo podaljšal na dve, tri ali celo štiri strani. Dolžina življenjepisa ni najpomembnejša; pomembno je, da vsebuje vse relevantne informacije, ki jih delodajalec potrebuje, da te prepozna in ugotovi, v kolikšni meri izpolnjuješ kriterije delovnega mesta.
4. Vrstni red podatkov
1️⃣ Življenjepis se vedno začne z osebnimi podatki. Na začetku, preden preideš na ostale informacije, lahko v nekaj stavkih predstaviš sebe. V tem besedilu se ne obračaš osebno na nikogar, ampak podaš kratek opis in poudariš najpomembnejše točke iz življenjepisa, povezane z oglasom za delo.
Na primer: „Magister gradbeništva z odličnim poznavanjem ACAD-a in izkušnjami s projektiranjem.“
Ta del ni obvezen, a če meniš, da bi lahko s tem pritegnil pozornost delodajalca, le pogumno!
2️⃣ Po osebnih podatkih sledijo delovne izkušnje,
3️⃣ informacije o izobrazbi,
4️⃣ poznavanju tujih jezikov in
5️⃣ dodatnih kvalifikacijah, ki so pomembne za delovno mesto.
❗ Informacije o delovnih izkušnjah in izobrazbi se navajajo obratno kronološko, kar pomeni, da se začne od zadnje izkušnje/zaključene izobrazbe in konča s prvo delovno izkušnjo/zaključeno izobrazbo.
Pri izobrazbi ne navajaj končane osnovne šole; jasno je, da si jo zaključil/a, če si končal/a tudi fakulteto. 🧐
5. Fotografija
Ali boš na svoj življenjepis dodal fotografijo ali ne, to je tvoja osebna odločitev. Glede na to, da ima delodajalec pred seboj le besedilo, lahko s sliko pripomoreš k temu, da si delodajalec lažje ustvari sliko o tebi.
Sedaj, ko smo to omenili, želimo posebej opozoriti na samo fotografijo.
❗ Zapomni si, da je življenjepis uradni dokument, na podlagi katerega delodajalec odloča, kateri kandidat je potencialni novi zaposleni in kako bo s svojim delom prispeval podjetju. Fotografija mora biti profesionalna. Verjamemo, da na plaži super izgledaš, prav tako v svečani obleki na krstu svoje male nečakinje, in da, tudi fotografija z osvojene tekme s svojim nogometnim timom je čudovit spomin… toda delodajalcu ta ista slika lahko namesto pozitivnega vtisa pusti prav nasprotnega.
6. Slog pisanja
Za razliko od prošnje za delo, v življenjepisu ne uporabljaš opisnih stavkov. V tem primeru su najboljša izbira alineje.
S tem delodajalcu olajšaš pregled, saj lahko na en pogled hitro najde najpomembnejše informacije o tebi.
7. Slovnica in pravopis
V naglici se napake vedno zgodijo, zato svoj življenjepis večkrat preveri (❗), preden ga shraniš in pošlješ kot končno različico. Obvezno uporabi preverjanje pravopisa in slovnice v Word dokumentu, tudi če si bolj kot ne prepričan(a) o svojih slovničnih spretnostih.
8. Oblika shranjevanja in pošiljanja
Danes se večina prijav za delo oddaja elektronsko. Najbolj profesionalen način dostave življenjepisa, in tudi naš nasvet, je vPDF obliki.
Poleg tega, da "zakleneš" svoj uradni dokument, ga tudi zaščitiš pred morebitnimi poznejšimi spremembami, ki se lahko zgodijo. Na primer, delodajalec uporablja MS Office, medtem ko si ti uporabljal/a Linux, kar lahko privede do tega, da se pri odpiranju dokumenta pri delodajalcu celotno besedilo razbije.
ZA KONEC...
Kot vidiš, morda na začetku nisi prepričan(a), kaj in kako, ko pa enkrat začneš, vse sede na svoje mesto.
Vsekakor ti svetujemo, da še nekdo iz tvoje okolice prebere tvoj življenjepis s"svežimi očmi" – lažje bo opazil morebitne drobne napake in ti dal povratno informacijo o tem, kakšen splošen vtis pušča življenjepis, ko ga prebereš prvič… tako kot bo to storil tudi delodajalec. 😉
In na koncu zapomni: bodi izvirna/izviren in samokritična/samokritičen.